Talentjakten

Hvorfor innovative ledere blogger



Facebook Twitter Del på LinkedIn
Sist endret: 05.09.2016 19:06:57


Sosiale medier har skapt en helt ny måte å nå ut til massene på. Ta for eksempel Facebook og Snapchat som gjennom sine plattformer har skapt masse hodebry for hele mediebransjen, og tvinger dem til å tenke nytt. Reklamebransjen forlater de faste midtsidene og vender over til å kjøpe annonseplass på ulike nettplattformer som nettavis, Facebook, Twitter og ikke minst blogger. Her kan de gjennom programmerte algoritmer samle informasjon og nå ut mot spesifikke masser, for ikke snakke om individer.

Den teknologiske utviklingen raser av gårde og de som ikke er endringsvillige nok til å tilpasse seg den nye hverdagen som kommer, de vil falle av. For i møte med det ukjente så er det kun den mest tilpasningsdyktige som overlever.

Så hvordan kan vi som enkeltindivider tilpasse oss dette nye økosystemet av internett teknologi? Hvordan utnytte disse nye verktøyene som ligger rett foran oss? Det vi vet er at det er mer fokus på at den enkelte skal kunne få behov som er tilpasset seg. Hva om du er behovet? Hvordan skal du tilpasse deg for at massen skal se deg som sitt behov?

Thomas Moen refererer i sitt blogginnlegg til effekten av Ã¥ bli ”linket til” og sammenligner det med effekten av Ã¥ selge et produkt. ”14 % stoler pÃ¥ reklame, 78 % stoler pÃ¥ anbefaling fra andre forbrukere”. SÃ¥ hvordan bli linket til? Du mÃ¥ synes. Over 80 % av arbeidsgivere Googler kandidater før de kaller de inn pÃ¥ intervju. 

  

De nye plattformene og søkefunksjonene som finnes i dag gjør at det finnes mye informasjon om deg, enten du liker det eller ikke. Om du vil øke sjansen for å få drømmejobben eller gjøre deg attraktiv for investorer og kunder og få dem til å velge nettopp din bedrift eller deg som person, da må du ta kontroll over denne informasjonen. Mye av denne prosessen handler om førsteinntrykk.

Tid er en begrensning som, selv ikke, vi mennesker kommer utenom. Etter å ha fjernet all tid som settes av til fysiologiske behov som søvn, mat og en del andre ting så sitter vi igjen med en liten porsjon med ”tid til egen disposisjon”. Det var først etter dette jeg skjønte hva som var hemmeligheten til Petter Stordalen. Det har blitt mitt nye favorittord. ”Gjennomføringskraft”. Så enkelt, så beskrivende, så mektig. Det er det det handler om. Å gjøre det.

Skal du gjøre en endring i verden, så må du på et tidspunkt faktisk handle. Og hva er det som får deg til å handle? Gjennomføringskraften, din evne til å sette ord til liv. Handling foran ord, som det sies i Bergen.

SÃ¥ tilbake til Ã¥ ta kontroll pÃ¥ informasjonen som finnes om deg. Personal Branding som det heter pÃ¥ fagsprÃ¥ket har mange fine definisjoner, men handler til sist om Ã¥ markedsføre seg selv. Kan høres bÃ¥de skummelt og ukomfortabelt ut. Men i næringslivet som sÃ¥ mange andre plasser sÃ¥ handler det om relasjoner. Personal Branding handler om Ã¥ skape en relasjon mellom deg og de du ønsker Ã¥ nÃ¥ ut til. Hvorfor kommer enkelte bedre overens med noen fremfor andre? Ofte skyldes dette ting man har til felles. Det er her relasjonen kommer inn i bildet. Dele sine tanker og refleksjoner. Hvilke verktøy har vi for Ã¥ synliggjøre dette? Helt riktig. En blogg. 


All PR er god PR sies det. Hans Petter Nygard Hansen skriver i bloggen sin hvorfor bedrifter bør blogge og viser til konkrete ting som økt internettrafikk, synlighet og eksponering av kunnskap og lederskap. For bÃ¥de investorer og kunder ser man at flere er opptatt av fundamentale forhold i bedriften som verdier og hva ledelsen stÃ¥r for. Og som en offentlig person sÃ¥ kan det være desto viktigere Ã¥ ta kontroll pÃ¥ informasjonen som er tilgjengelig for resten av verden. Overskrifter i media kan fort danne et inntrykk som ikke nødvendigvis harmonerer med hvordan personen faktisk er eller hvordan vedkommende tenker.

Anita Krohn Traaseth skriver i bloggen sin tinteguri.com om hvorfor ledere skal blogge og advarer mot at det ikke passer for alle. Av den naturlige Ã¥rsaken av at vi er forskjellige. Her beskriver hun hvordan du gjennom Ã¥ være autentisk, ekte og mottakelig for tilbakemeldinger kan bruke bloggen som et verktøy for Ã¥ utvikle deg selv som menneske og leder.

Petter Stordalen bruker bloggen sin til nettopp dette. Ved Ã¥ gi verden innsikt i hans hverdag og filosofi sÃ¥ blir man bedre kjent med Stordalen som leder og person. Noe som gjør at personer som deler hans tanker og visjon gjerne ønsker Ã¥ kjøpe hans produkt, investere i hans selskap eller rett og slette ser potensialet i til Ã¥ skape noe nytt gjennom et samarbeid med han.

Dette er grunnen til hvorfor vi i Talenjakten ønsker å tilby blogg som en nytt verktøy for gamle og nye talenter. Her har de et verktøy som kan de skape de nødvendige relasjonene for å endre verden.

Og hemmeligheten bak alle suksesser og store personer har Stordalen allerede røpet. 


Thomas Tinnesand