Studentene med LEAN-sertifisering
11.mars 2017 skal studentene nok en gang få LEAN-sertifisering av Lean Communications. Denne gangen blir det i form av intensivkurset Lean maraton: Gult belte på én dag!
Repost: Forrige gang studentene fikk Lean Six Sigma Yellow Belt
I løpet av to intensive og lærerike dager med kursing av Lean Communications har årets talenter blitt sertifisert til Yellow Belt i Lean, med avsluttende eksaminering.
9. og 10. januar var satt av til heldagskurs og sertifisering i Lean Six Sigma Yellow Belt. Lean-kurset veksler mellom teori og praksis og skal stimulerer deltakerne til selv å bidra til forbedringer på egen arbeidsplass. Deltakerne blir utfordret via spill som er utviklet for å treffe selskap med teknologisk fokus og kundetilpassede konsepter. Lean baserer seg på å jobbe smartere slik at verdifull tid kan frigjøres, og til fordel brukes på de aktivitetene som er verdiskapende.
I løpet av de to intensive dagene skulle deltakerne gjennom forskjellige faser i Lean-teorien. De skulle benytte prinsipper og teknikker de hadde lært om Lean, fra å identifisere feil, sløsing og flaskehalser, via tavlemøter med forslag til forbedringer til å implementere nye og forbedrede prosesser.
Lean-begrepet er hentet fra bilindustrien. En undersøkelse foretatt av universitetet MIT, sammenlignet bilprodusenter over hele verden. Én bilprodusent, Toyota, presterte på nesten alle områder, og i boka "The Machine that Changed the World" ble studien presentert og man introduserte begrepet "Lean - The Toyota Way".
Lean handler om å endre en hel kultur slik at alle ledd i organisasjonen jobber og løser problemer via nye metoder, nye verktøy og nye måter å lede og samarbeide på. Kursansvarlig var daglig leder i Lean Communications, Bjørn Ungersness, og faglig leder Jørn Tøien. Selskapet skreddersyr bedriftsspesifikke kurs for å oppnå kundens mål om forbedringer som effektivisering, kundetilfredshet og kostnadsredusering.
- For å oppnå forbedringer, må man forstå både arbeidsprosessen og at menneskene i organisasjonen er den viktigste drivkraften for suksess. Dette gjøres ved å inkludere alle ansatte slik at et fullstendig eierskap til endringer og forbedringer oppstår. Dette er en krevende prosess, men blir det gjort på riktig måte, kan gevinstene være store, sier Bjørn Ungersness.
Læringsutbytte for kurset:
- Ha ansvar for å gjennomføre mindre prosessforbedringer
- Delta som teammedlem for å løse problemer etter Lean-tankemåten
- Delta som fagekspert i forbedringsprosjekter
- Ha ansvar for å gjennomføre mindre prosessforbedringer
- Delta som teammedlem for å løse problemer etter Lean-tankemåten
- Delta som fagekspert i forbedringsprosjekter
På nettsiden til Lean Communication kan du få tilgang til en video-introduksjon til konseptet Lean Six Sigma, og en innføring i historien bak denne teorien (klikk på linken, "Lean på 30 min.")
Kurset Lean Six Sigma Yellow Belt innebærte grunnleggende opplæring og innføring i en Lean Six Sigma-filosofi, Lean Six Sigma-verktøy og implementering av Lean Six Sigma. Todagers-kurser ble avsluttet med en 30 minutters eksamen, og vi kan med glede meddele at samtlige av årets talenter bestod med glans! Gratulerer så mye til deltakerne, og tusen takk til Bjørn og Jørn fra Lean Communications for et godt gjennomført kurs!
Tilbakemelding fra studentene:
- Jeg syns det har vært veldig bra hvordan de har eksemplifisert hvordan vi kan bruke de forskjellige prosessene og hvordan de har tvunget oss til å egentlig sette oss inn i det med problemer vi har og opplever i det daglige liv, sier Jonatan De Lange Claussen.
- Jeg må også si at det er ikke så ofte jeg blir satt så hardt på plass av å brette papirfly og tegne griser. Det har jo vært en veldig lærerik opplevelse. Det med at i prinsippet veldig enkle prosesser kan effektiviseres så mye som man har fått vist her da. Så det har jeg lært mye av, legger Claussen til.
- Jeg må også si at det er ikke så ofte jeg blir satt så hardt på plass av å brette papirfly og tegne griser. Det har jo vært en veldig lærerik opplevelse. Det med at i prinsippet veldig enkle prosesser kan effektiviseres så mye som man har fått vist her da. Så det har jeg lært mye av, legger Claussen til.
- Dette er blant de kursene som du ikke hadde fått muligheten til å gjøre andre steder, og type tenkning som jeg ikke er vant til fra det jeg studerer til vanlig. Jeg liker også kombinasjonen av teori og praksis, at det har vært litt aktivt og ikke bare passivt, forteller Yngvild Næss Trøan.
- Det har vært utrolig kjekt! Det er jo egentlig bare fornuft satt i system. Det er litt som å høre på pappa som jobber på verft. Jeg syns det er veldig bra, og jeg kjenner jo igjen veldig mye fra sommerjobber og slikt, sier John Martin Kleven Godø.
- To harde dager har det vært, men det har vært veldig interessant. Det åpner opp for en del tanker rundt hvilke prosesser en selv gjør og hvilke prosesser jeg observerer som andre gjør, hvor jeg selv har tenkt at "dette er jo lite effektivt". Men nå føler jeg at jeg har et verktøy for at jeg iallefall kan starte med si at «dette er lite effektivt - fordi…» og komme med forslag på løsninger til hvordan man kan prøve å løse det, sier Anders Teigland.
- Dette er en nyttig og god sertifisering. Det er helt klart noe jeg lærte mye av, og verktøy jeg kommer til å ta i bruk! Flere bedrifter nevner jo at de driver med Lean, så det er jo definitivt noe de etterspør, legger Teigland til.
- Dette er en nyttig og god sertifisering. Det er helt klart noe jeg lærte mye av, og verktøy jeg kommer til å ta i bruk! Flere bedrifter nevner jo at de driver med Lean, så det er jo definitivt noe de etterspør, legger Teigland til.
- Jeg tror de har tilpasset pensum til oss med de videoene de har valgt ut og med at de spiller litt på humor, noe som er veldig bra. Jørn og Bjørn som holdt kurset har vært veldig flinke, de spiller fint med hverandre på en naturlig måte. Jeg tror ikke du finner noen bedre til å holde det kurset for en sånn type gjeng. Også kult at det er de to sjefene i selskapet som er her, sier Andreas Ingjerd.