Talentjakten

Litt nærmere Fædrelandsvennen



Facebook Twitter Del på LinkedIn
Sist endret: 12.02.2015 15:49:11

- Det er ikke informasjonen om selskapet de er interessert i, for den finner de selv. De har satt pris på å få innsikt i hva og hvordan vi faktisk jobber bak teppet, sier Pål Øien Lunde og Sverre Johnsen i Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennen stilte med to representanter på bedriftsdagen, Sverre Johnsen som er digitalt ansvarlig på lesemarkedet i Fædrelandsvennen og Pål Øien Lunde, produktsjef i FVN/KRSby. Det var tydelig at møtet med mediehuset gjorde inntrykk på studentene, og flere dro frem FVN som dagens høydepunkt.

Pål Øien Lunde var godt fornøyd etter møtet med studentene.

- Dagen har vært helt strålende! Studentene er jo helt fantastiske, og så interesserte. Vi har prøvd å utfordre de litt i dag, og det har gått veldig bra.

Johnsen og Øien Lunde forteller de varierte hvert enkelt møte med studentene og tilpasset seg utifra studentenes fagbakgrunn.

- Vi har gjort det så løst og ledig som overhode mulig. Det har også vært utrolig mange nyttige innspill, gode diskusjoner rundt utvikling. Det har ikke vært noe typisk bedriftspresentasjon, det har studentene mer enn nok av resten av året. Det er ikke informasjonen om selskapet de er interessert i, for den finner de selv. De har satt pris på å få innsikt i hva og hvordan vi faktisk jobber bak teppet, forteller Pål Øien Lunde.



- De jeg kanskje hadde minst forventninger til, men som var dagens beste møte var helt klart Fædrelandsvennen! Og det av flere grunner. De hadde forberedt seg godt, og tørte å utfordre oss, sa Andreas Ingjerd i etterkant av møtet med bedriftene.

Mediehuset Fædrelandsvennen eier i dag flere nye medier og lokale nyhetsaviser, men er aller mest kjent som utgiveren av Fædrelandsvennen - regionavisen for Sørlandet. Mediehuset eies av Schibsted Norge, som er en del av Schibsted-gruppen. Schibsted er et verdensomspennende selskap som har flere millioner ansatte i hele verden. Avisa gis ut daglig på papir og mediehuset er kjent for sine innovative løsninger på nett. I dag jobber over 100 personer i mediehuset fordelt på flere sektorer. 

Fædrelandsvennen har vært banebrytende i Norge på å utvikle og ta i bruk ny forretningsmodell som inkluderer og pakker alle plattformer og abonnementsprodukter, og tilbyr dette til leseren i form av én pris som gir tilgang til alt innhold i alle kanaler. I 2012 gikk Fædrelandsvennen frem som første norske regionavis som innførte betaling for nettutgaven sin. 



- På bakgrunn av raske endringer i markedet har de mye mer bruk for tverrfaglig kompetanse, og ikke kun journalistikk, noe som var overraskende. Særlig hvor mye de har endret seg, og utfordringene de står ovenfor. Det var veldig interessant og lærerikt opplegg, sa en av deltakerne etter møtet med FVN.

Det var tydelig at studentene var innstilt på noe mer redaksjonelt fokus i møte med Fædrelandsvennen, og noen var ærlige på at de ikke trodde sin fagbakgrunn ville være en match med mediehuset. Selv sier FVNs representanter at de ønsker å vise hva som skjer bak kulissene i mediehuset, og at det er så mye mer enn bare en avis.

- Vi ser ikke etter én type person med en spesiell fagbakgrunn, vi tenker først og fremst på en digital interesse. Vi ser heller etter de med evne og vilje til å jobbe kreativt og tenke nytt. Endringsvillighet, mindset og relevant erfaring er essensielt! Vi er på utkikk etter hele mennesket. På vår avdeling er det alt ifra økonomer, statsvitere og ingeniører - så vi har mye mangfold i FVN, sier Johnsen og Lunde.

Det stod ikke på energien i rommet da vi besøkte FVN mot slutten av dagen. 

- Dette skulle vi gjort mer av, vi skulle gjort det en uke i strekk! sa Johnsen entusiastisk mens de pakket sammen sakene for dagen.