Talentjakten

Litt nærmere NOV



Facebook Twitter Del på LinkedIn
Sist endret: 23.03.2015 12:05:36

Inne på NOVs presentasjonsrom ble studentene tatt i mot av HR Adviser Guro Fagervik og Design Engineer Christian Kavli. Fagervik forteller at bedriften trenger motiverte folk, med guts og drivkraft: med andre ord perfekte kriterier å bli møtt med for årets deltakere!

Verdensledende National Oilwell Varco er kjent for å levere kvalitetsrike produkter og tjenester innen oljesektoren. Avdelingen i Kristiansand er hovedkontoret her til lands. Her jobber rundt 3000 ansatte med prosjektledelse, engineering, transport, logistikk og administrasjon som sine sentrale oppgaver.

Bedriften er erfaren med presentasjoner for et større antall studenter, hvor det ikke blir særlig anledning for direkte spørsmål og svar. Guro Fagervik beskriver bedriftsdagen som en spennende erfaring: ”Det var en gøy dag og et annerledes opplegg enn det vi er vant med”, forteller hun.

Fagervik mener engasjement er helt essensielt å ha dersom man ønsker å arbeide i NOV: ”Vi trenger folk som er motivert, og de som har guts. Vi jobber jo i en bransje hvor det er veldig travelt. Da er det viktig med engasjement”.

I løpet av presentasjoner på 45 minutter fikk studentgruppene på 2-4 personer innføring i NOVs virke og bransje. I tillegg ble det naturlig nok muligheter for studentene med teknisk bakgrunn å få ytterligere dypdykk i NOVs arbeidsmetoder.



Kommunikasjonsrådgiver Karine Wigh fra NOV i dialog med Ole Martin Ølmheim og Jonatan De Lange Claussen, to av årets deltakere, under middagen på Bølgen & Moi fredag 10. januar 2015. 

Deltakerne satte pris på å få lære mer om denne anerkjente og verdensomspennende virksomheten:

”NOV er et stort selskap, med godt opplæringssystem. Det er mange muligheter der”, sa en av studentene. En annen synes det var ”bra at de hadde med en nyansatt som kunne fortelle om sine opplevelser”.

På tross av en verdensomspennende virksomhet, sier flere av studentene at de visste lite eller ingenting av omfanget av industrien og mulighetene på Sørlandet. Dette er en problematikk også de andre partnerbedriftene kommer borti. NOV er intet unntak: ”Vi får høre det på karrieredager stadig. Studenter spør seg hva som egentlig finnes her nede”. Det er tydelig at synlighetsutfordringene i regionen er noe samtlige aktører i næringene må forholde seg til. 

Vi takker NOV for at de, gjennom bedriftsdagen, har bidratt til å gjøre regionen synligere for årets deltakere.